top of page

Weerbaarheidstraining

In een weerbaarheidstraining zijn de vier pijlers erg belangrijk. Deze pijlers zorgen ervoor dat er een logische opbouw zit in een training en dat deze slaagt.

 
De eerste pijler: Het vergroten van eigenwaarde, (voldoende van jezelf houden, is een eerste voorwaarde. Als je jezelf niets waard vindt, dan is het moeilijk voor jezelf op te komen. Daarnaast: in veel vormen van grensoverschrijdend gedrag is groepsdruk aan de orde. Om je eigen weg te gaan, de verleiding om aan de wensen van de groep te voldoen te weerstaan, is een basis van eigenwaarde noodzakelijk. Daarom kent elke goede weerbaarheidstraining ook werkvormen om te werken aan de vergroting van eigenwaarde).

​

De tweede pijler: Leren herkennen en erkennen van grenzen, (hoe vaak gebeurt het dat je pas later bedenkt dat je iets hebt toegezegd aan een ander, bijvoorbeeld een dienst overnemen, en je dan achteraf pas bedenkt dat dit je toch niet goed uitkomt Of dat je jezelf voor je hoofd kan slaan omdat je jouw grenzen onvoldoende hebt aangegeven tegen een opdringerige collega. Dit zal cliënten of cursisten in eerbaarheidstrainingen waarschijnlijk vaak zijn overkomen. Iemand die zijn eigen grenzen niet herkent (en erkent), kan natuurlijk deze grens ook niet stellen).  


De derde pijler: Houding en uitstraling, (een rechte rug en een lage adem zorgen er niet alleen voor dat je je vrolijker en steviger voelt, maar ook dat je minder snel slachtoffer wordt van grensoverschrijdend gedrag. En omdat voorkomen beter is dan genezen is dit de derde pijler).


De vierde pijler: Vergroten van handelingsalternatieven, (het vergroten van handelingsalternatieven. In elk begeleidingstraject gericht op de vergroting van weerbaarheid, in elke weerbaarheidstraining, wordt geoefend met verschillende manieren van voor jezelf op te komen. Oefenen heeft echter weinig zin als niet ook aan de andere drie pijlers gewerkt wordt).

Fotolia_62901353_S.jpg

Wat is weerbaarheid?

Weerbaarheidsthema's

Wat leer je?

Voor wie?

Weerbaarheid is het vermogen om stevig in je schoenen te staan, voor jezelf op te komen en op een gezonde, adequate manier grenzen aan te geven. Het helpt je om om te gaan met lastige situaties, zoals sociale druk, conflicten of tegenslagen. Weerbare mensen voelen zich zelfverzekerder, durven hun mening te uiten en kunnen hun emoties beter reguleren, wat bijdraagt aan hun persoonlijke veerkracht en welzijn.

Bij een training is het belangrijk dat je de weerbaarheidsthema helder hebt, zodat je deze goed kan behandelen. De weerbaarheidsthema's zijn onder andere:
 

  • Houding;

  • Ademhaling;

  • Grenzen stellen;

  • Voor jezelf opkomen;

  • Ontspannen;

  • Zelfvertrouwen;

  • Groepsdruk;

  • Doorzettingsvermogen.

De betekenis van weerbaarheid is duidelijk, maar hoe ziet een weerbaarheidstraining eruit? Wat leert een jongere in deze training? Hoe snel ziet de jongere veranderingen in zijn weerbaarheid? 
 

  • Omgaan met lastige situaties;

  • Sterk staan;

  • Voor zichzelf op te komen;

  • Meer zelfvertrouwen ontwikkelen;

  • Positiever denken en minder negatief;

  • Verbetert zijn houding, lichaamstaal, ademhaling;

  • Hoe hij moet omgaan met zijn emoties;

  • Ontspanningsoefeningen;

  • Zijn eigen mening hebben en uiten;

  • Beter zichzelf beheersen;

  • Trots zijn op wie hij is;

  • Omgaan met groepsdruk;

Deze training is bedoeld voor jongeren van 10 t/m 23 jaar die moeite hebben met het aangeven van hun grenzen en die het lastig vinden om voor zichzelf op te komen. De trajecten worden op maat gemaakt, omdat elk persoon anders is. Een ieder heeft sterke punten en minder sterke punten en hier moet op worden ingespeeld. Verder zijn de trajecten voor een weerbaarheidstraining kortdurend en zal de jongere op korte termijn successen ervaren. Alvorens er een traject wordt gestart vind er een kennismakingsgesprek plaatst waar we beiden kijken of er een klik is en of wij de jongere bij zijn ongemakken kunnen helpen. In een traject maken wij gebruik van de methodieken oplossingsgericht werken en systeemgericht werken. Wij helpen de jongere graag samen met zijn omgeving als hij dit zelf ook fijn vindt.

bottom of page